أسرار- الجمالجمالجمالكمميز

ماسك البطاطس للقضاء على إسمرار بين الفخدين

مشكلة اسمرار المنطقه الحساسه أو بين الفخدين، بيحصل لكتير من السيدات، وبتحاولي تتخلصي منها بشتى الطرق، لكن النتيجه بتكون غير مرضيه، الأول لازم تعرفي سبب هذا الإسمرار.

سبب الإسمرار

الاسمرار بيحصل بسبب التغييرات الهرمونيه، والتي تكون مصاحبة للولاده، أو ممكن يكون بسبب الاحتكاك المستمر للفخدين، أو سبب مرضي كالإصابه بمرض السكر، وممكن تتخلصي منه من خلال تطبيق إحدى هذه الوصفات.

الوصفه الأولى

وصفة اللبن والعسل، خاصة لأن العسل مغذي ومرطب، واللبن غني بحمض اللاكتيك وإلي بيفتح الجلد، كل ماعليكي هتخلطي نص كوباية لبن مع معلقتين من العسل وافرديهم على الفخدين أو المنطقه الحساسه نصف ساعه، وبعدين اشطفيها بالمياه، كرري نفس الطريقة حتى تتخلصي تمام من الأسوداد.

الطريقه التانيه

هاتي قشر البطاطس وافرديه على المنطقه الحساساه، أو قطعي البطاطس حلقات وخدي حلقه منه وادعكي بالمياه بتاعتها المنطقة المسمره بين الفخدين، وسيبيها لمدة ساعه، وكرريها كل يوم لعند ما تتخلصي من اسمرار بين الفخدين تمام.

والأهم بعد ما تعلجي المشكله إنك تحرصي على بقاء لونها، والحفاظ عليها دون إسمرار وده عن طريق ابقائها جافه طول الوقت، ودائما استخدمي بودرة التلج أن نشا الذره لترطيبها، والأهم البسي شراطي قطنيه طويله تمنع التصاق الفخدين واحتكاكهم.

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً

إغلاق
إغلاق