أسرار- الجمالجمالجمالكمميز

قبل ماترمى المكياج المكسور .. إليكى 6 طرق لتصليحه

احيانا قد تتعرضى لسقوط علبة البودرة على الأرض وتنكسر , ولاتستطيعى استخدامها مرة أخرى , كذلك الروج قد ينكسر منك وهو جديد , أو بسبب عبث الأطفال والفضول وحب الاستطلاع لديهم يعرض مكياجك للكسر , وكثيرا مايحدث ويجف المانيكير والماسكرا , وتتحجر أقلام الكحل , وفى هذه الحالة يقوم الأغلبية بإلقائهم فى القمامة , ولكن قبل ماترميهم إليكى الحل :

 

 

1- إصلاح البودر :

_اجمعي الباودر اللي وقع بورقة وحطيه في كيس بلاستيك مقوى وحولي قطع الباودر لحبيبات صغيرة جدا كأنك بتطحنيها بإيدك , ثم ضعي البودر فى اناء صغير ثم ضعى عليه قطرات من محلول الكحول وقلبى كويس حتى يصبح ملمس البودرة رطب أشبه بالعجينة ، ثم ضعيه فى علبة البودرة وساويه بمنديل ورق ، واتركى العلبة مفتوحة طول الليل وهتلاقيها زي الجديدة تاني يوم.

 

اصلاح المكياج المكسور

 

 

2-  المانيكير :

_ضيفي قطرات من الأسيتون “مزيل المانيكير” لعبوة المانيكير وبعدين اقفلي العبوة ورجيها كويس، هيرجعلك لونك المفضل من المانيكير كأنه جديد.

اصلاح المكياج المكسور

3- اصلاح الروج :

– استخدمى ولاعة لتسييح جزء من الروج المكسور , ثم الزقيه في ساعتها بالجزء التاني من صباع الروج وبس خلاص.

اصلاح المكياج المكسور

4- المسكرة :

فيه طريقتين تقدري تصلحي بيهم الماسكرا الناشفة:

_الأولى ، ضيفي قطرات من قطرة العين للماسكرا بتاعتك وبفرشاة الماسكرا قلّبي محتوياتها من مرتين لتلاتة، هتلاقي الماسكرا بتاعتك رجعت كأنها جديدة.

_الطريقة التانية، ضعي الماسكرا في ماية سخنة وسيبيها لدقايق وبعدها تقدري تستخدميها من جديد.

اصلاح المكياج المكسور

5-  الأيشادو :

_نفس طريقة البودرة ،جمعي قطع الأيشادو اللي وقعت على الأرض وحطيها في كيس بلاستيك مقوى وبمعلقة اطحنيه لحد مايبقى باودر بالكامل، ثم صبي قطرات من الماية في علبة أيشادو نضيفة وضيفي الأيشادو المطحون ، وقلبيه ثم بمنديل ورق ساوي الأيشادو وامسحي أي زيادات على العلبة وسيبي الأيشادو يجف طول الليل واستعيدي علبة الأيشادو بتاعتك كالجديدة.

اصلاح المكياج المكسور

 

 

6- أقلام الكحل :

إذا وجدتى قلم العيون الخاص بك أصبح متحجرا ويضر عينيك أثناء استخدامه، ضعى رأسه فى كوب به مادة زيتية لفترة طويلة تصل إلى يومين مثلا، ثم جففيه جيدا وستجدينه عادى سلسًا على عينيكى.

اصلاح المكياج المكسور
الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق